Saturday, June 13, 2009

nothing that always goes like we want~

kadang2 aku teringat balik mse sekolah dulu (sekolah rendah) pegsekolah dengan belanja RM1.00 dan kadang2 RM1.20..
bukan nak cerita tentang kesusahan tapi nak mengingatkan aku untuk bersyukur...
kalau pergi sekolah agama kadang2 x belanja langsung sbb kat sekolah kebangsaan dah terlebih belanja...
klu makan hanya guna 50sen dan duit kelas 20sen hanya tinggal 30sen.. boleh dapat kuih sebijik jer...klu x, minum air kosong bawak dari rumah jer la...
bekal? klu sempat jer...
tapi kalau lupa nak bawak botol air, cuma teguk air paip jer...

masuk sekolah menengah seminggu aku akan diberi RM10 dan kadang2 dapat RM20..
sebab aku dok kat asrama yang makan 5 kali sehari, kira duit belanja tuh cam x guna sgt... sbb biasanya time rehat aku dok kat library. x pon puasa sunat...
biasa la, klu dok asrama mmg selalu bangun awal kan...

bila dah masuk matrik, belanja jadi meningkat kepada RM100 untuk sebulan dan jumlah belanja yang digunakan biasanya akan bertambah disebabkan oleh perkara2 tertentu...
pada waktu ni.. perasan segan nak mintak duit dari mak ayah dah mula segan... sbb rasa diri da besar...tapi orang kata, selagi x berkerja atau berkahwin, makan pakai mak ayah yang tanggung... walaupun begitu, aku tetap rasa segan....

masuk U, nilai bertambah kepada RM50 seminggu. dan kalau dalam sebulan lebih kurang 4 minggu, maknanya sebulan RM200... dan nilai tersebut akan bertambah kalau ada perkara2 tertentu... dan semestinya aku segan lagi... PTPTN aku plak masuk lambat.. dah 2nd sem baru aku dapat PTPTN sbb ada kesulitan dalam borang aku... tapi aku bersyukur sbb PTPTN aku masuk lambat.. boleh aku beli laptop...

bila short sem, aku jadi lebih segan.... PTPTN banyak habis kat projek.... jadi, xde ape yg tinggal utk short sem.... tanggunga dari mak ayah jer... mungkin dusebabkan aku perempuan aku x rasa sgt... kalau aku lelaki mesti x tertanggung rasanya segan aku tu....

kadang2 aku rasa keadaan saja jer menyiksa aku... mintak duit lebih2... sedangkan aku x berapa mampu.... aku yang x mampu ni pun kadang2 segan nak mintak claim kalau sesuatu tuh sekadar 5ringgit jer... x per la.. kira halal... cuma niat utk tolong jer... kalau aku mintak claim... mesti nilai duit akan meninggkat... aku rasa cam susahkan org lain pulak...

cuma yg aku rasakan susah sekarang nih adalah.. aku cuma mampu utk bagi RM25 je out of RM30 sbb hanya tuh jer yang aku ada skrg ni..... untuk seminggu ni, belanja aku cuma RM5.. pandai2 la nak berjimat....

No comments:

Post a Comment

:: guruh berbunyi ::