Tuesday, November 29, 2016

161129 :: Pregnant ke tak ni?

Hujung tahun ni dah masuk tahun ke-dua kitorg kahwin. Jujur Hana cakap, setiap pasangan yang berkahwin mestilah nakkan kehadiran cahaya mata dalam hidup rumah tangga. Kalau ikut doktor, kalau dah tahun kedua berkahwin, masih lagi x dapat anak, melayakkan kami untuk pergi fertility clinic.
"Asyik tengok anak orang jer, bila nak dapat anak sendiri" semua orang tanya macam ni.
"Comelnya budak ni!" sambil senyum sorang-sorang.
"Orang bela kucing susah nak dapat anak" eh, salahkan kucing aku pulak. Dan macam-macam lagi pe'el orang sekeliling yang bukannya nak mendoakan ke apa, tapi buat tambah menyakitkan hati...
Kawan-kawan post gambar anak kat facebook kita hanya mampu pandang jer. Tumpang bahagia.
Realitinya, memang ramai je dikalangan kawan-kawan hana dan kawan-kawan suami yang belum lagi berpeluang untuk menimang cahaya mata sendiri. Ada yang dah 5 tahun kahwin, 8 tahun, 14 tahun.. Kuat betul diorang kan? Yang ulang alik pergi fertility clinic... Nampak tak betapa dioarang betul-betul nak anak?
Dari segi psikologi, orang-orang yang desperately nak mengandung ni dia akan ada simptom-simptom macam orang mengandung, seperti badan panas dan berpeluh secara tiba-tiba, rasa mual nak muntah, craving, pening, cepat penat dan ada yang perut dia bloated mcm orang yang mengandung. Kasihan kan? Dalam movie pun ada tunjuk behavior orang-orang macam ni.
As for me, my period is overdue.. Tapi buat UPT (urine pregnancy test) negative pulak.
Sabar Hana. Sabar... Doa banyak-banyak.. InsyaAllah.. Rezeki tu ada, mungkin belum sampai lagi.. Nak tunggu sampai hari ke 50 overdue, nak buat upt lagi sekali..
Doakan kami...

----------------------------------------------------------------------------

After a while, to be exact: 46 day late luteal, Hana period...
Bila period, semuanya terjawab yang Hana tak pregnant..
Lain kali.. Insya Allah

No comments:

Post a Comment

:: guruh berbunyi ::