Tuesday, February 7, 2017

170207 :: I'm a Backyard Farmer

Hari ni sebiji buah tomato yang Hana tanam kat belakang rumah dah berbuah merah. Walaupun hanya sebiji tomato, Hana rasa ini adalah pencapaian yang sangat baik. Dia punya seronok tu, macam ada berjuta-juta tomato kat pokok tu.
Cenggini Ha!!
Gambar ni diambil masa pergi Cameron Highland hari tu
dekat Rose Valley.
Hana tak ingat bila Hana start tanam pokok tomato ni. Tomato yang kita beli kat pasar tu kan.. mula-mula Hana saja je ambil biji dia lepastu hana letak dalam bekas kecik isi air sikit.. bila dah bertunas hana campak dekat tanah. Dekat rumah ada pasu panjang yang ada tanah. Tapi tak jadi 
#1 sebab tanah tu pengairan terlalu telus
#2 siput khinzir banyak dia makan anak-anak pokok tu
#3 Cuaca tak menentu jadi pokok cepat terhidrasi

Apa yang Hana buat lepas tu, 
#1 Hana letak tisu dalam food container yg kecil, basahkan tisu dan letak biji bebih tu dekat dalam bekas tu. Ala-ala eksperimen biji benih masa sekolah dulu kan!
#2 Bila anak pokok tomato dah mula panjang, hana tanam balik dalam pasu panjang tu tapi hana alter struktur tanah dalam pasu supaya medium penanaman boleh hold air dengan lebih lama.

Sekarang ni, macam mana nak bagi siput khinzir tak makan pokok kita tu? 
#1 Hana potong botol mineral 1liter tu jadi separuh, 
#2 ambik yang belah atas, buka penutup dia, dan 
#3 tangkupkan pada anak pokok tu.. 
#4 Bila pokok tu besar dalam 15cm, hana transfer ke tanah. 

Hana baja pokok tomato ni dengan kulit telur sebab Hana baca dekat Pinterest katanya tomato perlukan banyak kalsium untuk berbuah. Selain kulit telur, Hana bubuh baja tahi kambing untuk tumbesaran daun dan batang. Tak lupa juga kalau masak nasi tu, air beras jangan di buang... Kita bagi pokok tomato kita minum. Pokok tomato ni batang dia tak kuat. Jadi, Hana pancangkan dengan kayu yang hana beli kat kedai hardware.

Macam gambar yang kat bawah ni, mulanya Hana tanam bawah ampaian baju. So, dia redup je dan daun pun cantik jer.. Bila tinggi dia masa ni dah 1meter, selalu pulak kena pada baju yang Hana sidai tu. Dia pun dah tak sesuai duduk situ. Hana pindahkan kat tempat lain. Lagipun dia dah start berbunga. Nanti, bila dia mula berbuah dia perlukan direct sunlight. 

27 Nov 2016

Nampak tak, pokok ni ada dua cabang? Hana cantas yang sebelah berbunga tu dan tanam terus atas tanah. Batang dia akan keluarkan akar dengan sendirinya. Selagi tak keluar akar, Hana tak letak baja. Tapi hana letak campuran tanah tempat lama dekat dia sebab tanah tu ada nutrien kulit telur yang dah terurai. Bila dia dah mula survive baru hana letak baja tahi kambing. Jadinya sekarang, Hana ada dua batang pokok tomato.

13 Jan 2017

Pokok tomato yang pendek ni, antara banyak-banyak bunga, hanya satu je yang berbuah. Alhamdulillah.... Dalam proses buah dia nak membesar tu, daun-daun yang sebelah bawah tu kita trim bagi nutrient dari akar boleh terus sampai kepada buah.

6 Feb 2017

Bila buah tomato dah start menguning hati jadi gembira. Tunggu dia matang sikit lagi dah boleh dituai. 

7 Feb 2017

Esoknya buah tomato dah mula memerah. waktu ni boleh la kita petik buahnya. Rasa macam nak awetkan dan letak dalam kotak kaca pun ada.. Sayang pulak nak makan. Huhu

Bila saya share pencapaian kecil ni kat Insta & FB, rata-ratanya ok je.. tapi, ada satu puak dalam group wassap ni macam tak suka je pulak kan.. 
Nak buat macam mana.. orang hati busuk memang macam tu.. susah kalau tengok orang lain bahagia. Cakap je la jeles tengok tomato Hana menjadi.. 
Jeles sebab hana dah tak payah lagi beli tomato kat pasar.
Sebab hana punya tomato
JIMAT, MUDAH, ORGANIC!!

Orang kata
'Treasure every little things in your life, 
because you'll never know what happen in the future'
Ye lah.. mana tahu kalau in the future hana jadi pekebun tomato yang berjaya ke.. kan?
Berangan!!!

No comments:

Post a Comment

:: guruh berbunyi ::