Tuesday, March 10, 2009

Prayer made by Mawlay Idris Al-Azhar, the founder of Fez before beginning of construction.

Dalam kelas Islamic Urbanism dan kelas Urban Design, kami ada dijelaskan oleh pensyarah tentang doa yang diucapkan oleh Mawlay Idris Al-Azhar (planner) pada abad ke-8 masihi, the founder of new town Fez in north west Africa.
Dimana beliau telah mengucapkan doa ini before the beginning of the town construction:

" Oh my lord, You know that I don't intend by building this city to gain pride or to show off, nor do I intend hypocrisy or reputation or arrogance, but I want You to be worshipped in it; Your laws, limits and the principles of Your Quran and the guidance of Your prophet to be upheld in it, as long as this world exists.
Almighty, help its dwellers to do righteousness and guide them to fulfill that.
Almighty, prevent them from the evil of their enemies, bestow Your bounties upon them and protect them from the sword of evil. You are able to do all things."


Apa yang menarik tentang doa tersebut adalah dalam melakukan sebarang kerja kita tidak harus sekular kerana kita tinggal di bumi-nya dan apa2 yang berlaku harus dimulakan atas nama-nya dan berakhir dengan redha-nya. bukan seperti tamadun2 yang bangkit dengan gah, dengan pencapaian yang amat membanggakan yang akhirnya musnah kerana bongkak dan takbur. sebagai contoh, tamadun Mesir purba, kaum Nuh, kaum Luth, zaman kegelapan dan macam2 lagi. cukuplah bagi mereka akan pengajaran yang diperolehi di dunia untuk pedoman umat2 yang akan datang. walaubagaimanapun, adakah kita mampu memikul tugas berat untuk menyediakan yang terbaik untuk kepentingan orang ramai. kita bukan utopian dreamer yang mampu menyelesaikan segala masalah yang timbul kerana every solution creates another problem, tapi kita mampu untuk meminimakan maslah tersebut... tiada siapa pun yang sempurna.

Mawlay idris Al-Azhar telah merancang sebuah bandar bukan untuk pangkat, nama dan penganugerahan tetapi untuk mencari redha Allah dalam melakukan tugasnya dan untuk kepentingan orang ramai. Di dalam doanya, beliau juga berharap agar penenduduk yg menduduki bandar itu tidak lupa akan Yg Esa dan berharap agar Allah melindungi bandar tersebut agar ianya aman. Berikut adalah sedikit sejarah tentang perkembangan Fez, the fourth largest city in Morocco.



Fes is one of the four so-called "imperial cities" (the others are Marrakech, Meknes and Rabat). It is separated into three parts, Fes el Bali (the old, walled city), Fes-Jdid (new Fes, home of the Mellah), and the Ville Nouvelle (the French-created, newest section of Fes). The Medina of Fes el Bali, the largest of the two medinas of Fes, is believed to be the largest contiguous car-free urban area in the world. Fes el Bali is classified as a UNESCO World Heritage Site. The University of Al-Karaouine was founded in 859 A.D. and is the oldest continuous operating university in the world.



Mengikut carian saya di internet, terdapat beberapa laman web yang mengatakan Fez kini populated by Jews. Hakikatnya, Fez masih lagi didiami oleh sebilangan besar umat Islam dan sebahagiannya adalah Jews.Hati-hati dengan carian anda kerana anda mungkin terpedaya oleh musuh Islam yang mahu menyeleweng akan fakta tentang Islam


No comments:

Post a Comment

:: guruh berbunyi ::